
TabakNee’s Wall of Shame van de tabaksindustrie
Wie bij de tabaksindustrie werkt is alle schaamte voorbij en stelt het eigen financiële gewin boven de levens van tienduizenden jongverslaafden, honderdduizenden chronisch zieken en 20.000 doden per jaar in Nederland alleen. TabakNee’s Wall of Shame laat zien wie deze mensen zijn.
Oud-rechter en schrijfster Aisha Dutrieux stelde zich onlangs in een gastcolumn in de Volkskrant voor hoe medewerkers van tabaksbedrijven samen verzinnen met welke verleidingstactieken ze jonge mensen, kinderen zelfs, verslaafd kunnen krijgen aan de nicotine. “Highfiven ze met elkaar na zo’n brainstormsessie?” vroeg zij zich af.
Van de CEO tot de portier, van de marketingmanager tot de distributieplanner, iedereen die werkzaam is in de tabaksindustrie is medeplichtig aan de gezondheidsschade van honderdduizenden mensen in Nederland. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekende onlangs dat 672.000 mensen chronisch ziek zijn door roken. En nog altijd sterven jaarlijks 20.000 mensen voortijdig aan de gevolgen van roken.
Werknemers moeten zich schamen
Met misleidende verhalen over transitie naar een ‘rookvrije toekomst’ en ‘95 procent minder schadelijke’ alternatieven, weet de tabaksindustrie werknemers aan zich te binden. Maar zelfs als zij daar werkelijk in zouden geloven, dan nog zouden ze zich moeten schamen om te werken voor een industrie die, hoe je het ook wendt of keert, jonge kinderen verslaafd maakt aan ziekmakende producten.
Op deze Wall of Shame publiceert TabakNee de namen van sleutelfiguren van tabaksfabrikanten met relevante functies voor Nederland. Te beginnen met de mensen van wie we al een uitgebreider profiel plaatsten. De lijst wordt wekelijks met nieuwe namen aangevuld.
Philip Morris International (PMI)
Jacek Olczak
Chief Executive Officer
Begon zijn loopbaan in 1993 op de afdeling Financiën van PMI in Polen. In 2012 werd hij als Chief Financial Officer eindverantwoordelijk voor de financiën van de multinational. Sinds mei 2021 is hij de opperbaas van het bedrijf. Sinds zijn aantreden profileert hij zich als een soort gezondheidsgoeroe. “Er is geen tijd te verliezen om het probleem van roken op te lossen”, zei hij na zijn benoeming. Dat de enig denkbare oplossing daarvoor de complete opheffing van zijn bedrijf is, komt echter niet in zijn hoofd op.
Lees meer in Olczaks uitgebreide profiel
Robert Polet
Lid Raad van Bestuur
Polet begon zijn carrière met 26 jaar trouwe dienst bij Unilever, waar hij vele functies bekleedde, waaronder president van de wereldwijde ijs- en diepvriesdivisie. In 2004 verruilde hij consumptiegoederen voor haute couture en werd hij CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Gucci Group, waar hij tot 2011 de scepter zwaaide. Als bestuurslid bij PMI is Polet lid van de bestuurscomités voor beloningen en leiderschapsontwikkeling en voor wetenschap en techniek. Daarnaast is hij directeur van Italiaanse brillenproducent Safilo Group en president-commissaris van het Nederlandse duurzame cosmeticamerk Rituals. Van 2011 tot 2022 bekleedde hij een directeurspositie bij drankenproducent William Grant & Sons Ltd.
Lees hier meer over Polet
Rudi van Kleeff
Commercieel directeur Benelux PMI
Rudi van Kleeff studeerde in 1997 af als bedrijfseconoom aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In januari 2005 begon hij zijn carrière bij Philip Morris als Group Key Account Manager bij Philip Morris Holland. Gedurende tien jaar bekleedde hij diverse functies met internationale opdrachten in Lausanne en Hongkong, waarna hij Director Sales & Reduced Risk Products The Netherlands bij Philip Morris Benelux werd om de Iqos te introduceren. Sinds 2021 is hij commercieel directeur Benelux.
Lees hier meer over Van Kleeff
Albert Sánchez
Country manager PMI Holland
Na een studie industriële techniek in Barcelona werkte Sánchez bij KPMG en Unilever. Na een korte positie bij GBfoods is Sánchez gezwicht voor een carrière bij PMI, waar hij in 2019 begon als Senior Manager Strategy in Zwitserland. Bij PMI Holland leidt hij momenteel de inspanningen van PMI om de “levenskwaliteit van miljoenen rokers te verbeteren” in Nederland. Die levenskwaliteit bestaat vooral uit het openen van zo veel mogelijk nieuwe tabakswinkels, waar PMI (supermarkt)ondernemers de helpende hand bij biedt.
Lees meer in Sánchez’ uitgebreide profiel
Ole Heil
Director External Affairs Nederland
Hij was jarenlang woordvoerder op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, eerst voor minister Edith Schippers, later voor Bruno Bruins. De overstap van Ole Heil naar PMI in mei 2023 is “logischer dan het lijkt”, stelde hij, want PMI heeft zich “net als VWS als doel gesteld om een rookvrije toekomst te realiseren.” Kan het cynischer? Heil werd nog tijdens zijn studie parlementaire geschiedenis en staats- en bestuursrecht in Nijmegen actief voor de VVD, voor welke partij hij in 2018 gemeenteraadslid werd in Leidschendam-Voorburg. Heil is nog steeds trainer van actieve VVD-leden bij de Haya van Somerenstichting.
Lees meer in Heils uitgebreide profiel
Friso Westenberg
Manager Strategy & Agency Relationships PMI
Marketingspecialist die eerder bij Philips, Heineken, Vodafone en Nuon/Vattenfall werkte tot hij in 2019 bij Philip Morris in Lausanne verantwoordelijk werd voor de lancering van PMI’s ‘Unsmoke’-campagne in samenwerking met “een wereldwijde bureau-pool”. Het is, schrijft hij op LinkedIn, net als gevraagd te worden om ‘fossielvrij in één generatie’ te worden of om Heineken 0.0 te lanceren.”
Lees meer in Westenbergs uitgebreide profiel
Abe Brandsma
Senior Communicatie Manager
Na stages bij Nederlandse werkgeversvereniging VNO-NCW en British American Tobacco (BAT), werd Abe Brandsma Algemeen secretaris jong management bij VNO-NCW voordat hij in 2014 in dienst kwam bij BAT als communicatiemanager. In 2019 was hij ook namens BAT commissaris bij gemakswinkelketen Primera. In januari 2020 stapte hij over naar PMI, waar hij de schadelijke verslavings-business van zijn werkgever verdoezelt met verhalen over de innovatie- en duurzaamheidsprestaties van PMI.
Lees meer in Brandsma’s uitgebreide profiel
Elena Trikoz
Marketing manager Smoke-free Products PMI Benelux
Werkte eerder voor Unilever en sinds 2019 voor PMI in Moskou. Bouwt sinds 2022 als marketingmanager in de Benelux naar eigen zeggen aan de rookvrije toekomst met Iqos (verhitte tabak) en Veev (vapes). Ze leidde een team van 60 mensen dat in 2023 een nieuw product lanceerde, verzorgde de herinrichting van een Iqos-winkel, coördineerde verschillende productlanceringsevenementen en werkt aan marketing en merkmanagement van de ‘rookvrije’ producten. Posts op LinkedIn van Trikoz, met haar team aan de ene na de andere restauranttafel, komen dicht in de buurt van de high five’s die oud-rechter Dutrieux voor zich zag.
Kurtoglu Hakan
Director SFP Projects
Kurtoglu Hakan begon in 1998 in Turkije voor PMI te werken, waarna functies in Afrika, Azië en Europa volgden. Hij studeerde werktuigbouwkunde aan de Middle East Technical University en is expert op het gebied van supply chain-optimalisatie. Deze vaardigheden past hij de afgelopen 5 jaar toe bij PMI Holland om de productie van de fabriek in Bergen op Zoom te optimaliseren. In december 2024 verruilde hij zijn functie van fabrieksdirecteur in Bergen op Zoom voor die van directeur Smoke Free Products-projecten.
British American Tobacco (BAT)
Tadeu Marroco
Chief Executive Officer
In mei 2023 werd CEO Jack Bowles van BAT verrassend opzijgeschoven en vervangen door Tadeu Marroco, die sinds 1992 bij de tabaksfabrikant werkt. De Braziliaan bekleedde allerhande financiële functies tot hij in 2019 Chief Financial Officer van BAT werd, in welke rol hij samen met Bowles de ‘A Better Tomorrow’-strategie uitwerkte. Met die slogan verhult BAT de tactiek om met nieuwsoortige nicotineproducten nieuwe generaties aan zich te binden. Daarbij zegt de fabrikant van sigaretten, vapes, verhitte tabak en nicotinezakjes dat “duurzaamheid voorop en centraal staat in alles wat we doen”. De mensenrechtenschendingen, milieu- en gezondheidsschade even daargelaten.
Lees meer in Marroco’s uitgebreide profiel
Martijn van Loon
Head of Sustainability Data and Reporting Programme
Tot 2021 was Martijn van Loon Country Manager Nederland voor BAT, waar hij in 2005 als management accountant begon. Via functies in Parijs, Amsterdam, Rome, Londen en Boekarest is hij sinds mei 2024 weer in Londen gestationeerd, waar hij de verslaglegging over de duurzaamheidsprestaties van BAT overziet. ESG (environmental, social en governance) is een beproefde methode voor tabaksfirma’s om de aandacht af te leiden van de milieu- en gezondheidsschade die zijn veroorzaken. In De Telegraaf zei Van Loon in 2019 bij de introductie van BAT’s e-sigaret Vype: “Mensen blijven toch roken. Waarom zou je rokers dan niet helpen over te stappen op bijvoorbeeld het veel minder schadelijke Vype.”
Lees meer in Van Loons uitgebreide profiel
Paul Lageweg
Voormalig CEO New Categories
Totdat Tadeu Marroco in 2023 aantrad als de nieuwe CEO van BAT was Paul Lageweg lid van de Raad van Bestuur en als CEO New Categories verantwoordelijk voor de nieuwe nicotineproducten waarmee hij ‘verloren rookmomenten’ door toenemende antirookmaatregelen wilde ‘herwinnen’. Zo legde hij zijn functie uit tijdens een bijeenkomst met investeerders. Lageweg werkte sinds 2005 voor BAT en was daarvoor, na zijn economiestudie aan de Erasmus Universiteit, actief voor Unilever, Calvin Klein en Kimberly Clark. Het is onduidelijk wat Lageweg tegenwoordig doet.
Lees meer in Lagewegs uitgebreide profiel
Robert Koreneef
Government Affairs Manager Nederland
Een doorgewinterde tabakslobbyist die zijn carrière begon als politiek assistent van de CDA-fractie in de Tweede Kamer (1990-1994). Werkte daarna voor pr-bureau Burson-Marsteller (dat veel heeft gedaan voor tabaksfirma’s) en vanaf 1997 voor achtereenvolgens Philip Morris, Imperial Brands en sinds 2023 voor BAT. Omschrijft zijn functie zelf als “verantwoordelijk voor contact met de overheid en andere stakeholders.” Zijn hele functie is in conflict met artikel 5.3 van het WHO Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging, dat overheden voorschrijft de tabaksindustrie geen invloed op het beleid te laten hebben.
Judith Bollen
Head of Legal & Managing Director
Judith Bollen staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als een van de directeuren van British American Tobacco Europe Region, British American Tobacco Holding en BAT International Europe (Nederland) BV. Zij begon haar loopbaan in 1988 bij Rothmans en was in 1999 betrokken bij de fusie met BAT. Daar is ze sinds 2010 Head of legal en Managing director van het Amsterdam corporate office. Als hoofd van BAT’s juridische afdeling loodst Bollen het nicotinebedrijf langs de mazen van de wet om de inkomsten veilig te stellen.
Imperial Brands
Stefan Bomhard
Chief Executive Officer
Imperial Brands wordt sinds 1 juli 2020 geleid door de Duitser Stefan Bomhard, die een paar maanden later al triomfantelijk liet weten dat dankzij corona de tabaksmultinational meer sigaretten had verkocht, omdat mensen thuiswerkend vaker een paffertje op konden steken. Over zijn medewerkers zei hij in die pandemie-periode: “Onze prioriteit blijft de gezondheid, veiligheid en het welzijn van onze mensen in al onze activiteiten.” Over de afnemers van zijn producten maakt hij zich minder zorgen. Bomhard werkte eerder voor Burger King, Unilever, Cadbury, Bacardi en een distributeur van luxeauto’s.
Lees meer in Bomhards uitgebreide profiel
Art Valkenburg
Group Digital Director - NGP
Valkenburg weet alles van online marketing, sinds begin jaren 2000 zijn specialisme. Hij werkte onder meer voor farmaceut AstraZeneca, Philips en Nestlé Nespresso, voordat hij in 2016 in dienst kwam bij Fontem Ventures. Fontem is een dochterbedrijf in Amsterdam van Imperial Brands dat verantwoordelijk is voor de marketing van Imperials e-sigaretten. Daar klom hij op tot Global Head of Digital tot hij in 2021 bij Imperial verantwoordelijk werd voor de digitale marketing van alle new generation products (NPG), waaronder e-sigaretten, verhitte tabak en nicotinezakjes. Valkenburg weet hoe je die zo verleidelijk mogelijk op de socials moet zetten.
Joost de Jonge
Brand Manager BeNeLux bij Imperial Brands
Joost de Jonge werkt sinds tweeënhalf jaar als Brand Manager BeNeLux bij Imperial Brands. Op zijn LinkedIn-pagina dicht hij zichzelf een ‘winnaarsmentaliteit’ toe, maar als hij wint, is volksgezondheid in Nederland, België en Luxemburg de verliezer. Voorheen werkte De Jonge als badmeester en fitnessinstructeur, nu helpt hij Imperial Brands om mensen ziek te maken.
Japan Tobacco International (JTI)
Eddie Pirard
Chief Executive Officer
“Waarom roken mensen eigenlijk?” vroeg JTI’s CEO Pirard zich af in een interview. Roken is dodelijk staat op de pakjes en nicotine is verslavend, maar toch zijn er nog veel mensen die graag roken, stelde hij. “Voor sommigen is het sociaal. Het ontspant. Roken is een moment van bezinning, even alleen zijn.” Voordat hij in 1996 bij de Britse tabaksproducent Gallaher in dienst kwam werkte hij bij Procter & Gamble en McKinsey. De CEO, die als ‘machtigste Belg’ te boek staat, is minder omfloerst in zijn uitspraken dan zijn collega’s. Over de alternatieve tabaksproducten van het bedrijf zei hij: “We moeten eerlijk zijn: geen enkel van de alternatieve producten smaakt even goed als een echte sigaret.”
Lees meer in Pirards uitgebreide profiel
Arnoud Ongerboer de Visser
Director Corporate Affairs & Communications Nederland
Ongerboer de Visser begon zijn carrière als consultant bij Burson-Marsteller, waar hij ervaring opdeed in communicatie en public affairs. In 2004 stond hij op de kandidatenlijst van de VVD voor de Europese Verkiezingen, wat zijn politieke ambities onderstreepte. Vervolgens vervulde hij de functie van Head of Corporate Affairs bij Imperial Tobacco Nederland, voordat hij in 2010 zijn huidige functie kreeg bij Japan Tobacco International (JTI). Hij staat bekend om zijn prominente rol in de tabakslobby, onder andere in het verzet tegen rookverboden.
Lees hier meer over Ongerboer de Visser
Cristina Costache
Director Strategy & Planning (Global RRP)
De Roemeense Cristina Costache heeft een indrukwekkend opleidings-cv, dat begon aan de Academie voor Economische Studies in Boekarest waar ze haar studie afsloot met een master degree Business comminication in a multicultural environment. Van 2010 tot 2012 was ze assistent-professor aan deze universiteit, tot ze overstapte naar Japan Tobacco. Via Genève en Wenen kwam ze in Amsterdam terecht, waar ze in 2014 Group Brand Manager werd. In die jaren deed ze managementcursussen aan Hult Ashridge Executive Education in het VK, INSEAD in Fontainebleau bij Parijs en de London Business School. Met al die opgebouwde kennis werd ze in juni 2023 verantwoordelijk voor de strategie van JTI in de sigaretten-categorie, om in september 2024, nog steeds in Amsterdam, wereldwijd de strategie voor de zogenaamde Reduced Risk Products (RRP) te worden.
Biljana Ivosevic
Finance and Managing Director JTI Holdings Netherlands
De Servische Biljana Ivosevic is accountant met een specialisatie in International Corporate Tax, wat haar in haar functie als financieel en algemeen directeur van JTI in Nederland zeker van pas zal komen om gunstige fiscale constructies op te tuigen. Al 16 jaar is zij op diverse financiële posities actief voor JTI, nadat ze eerder bij British American Tobacco en Coca-Cola in Belgrado werkte.
tags: Wall of Shame | tabaksindustrie | tabakspushers | tabakslobby