line

Remy di Meglio: “People manager” van de sigaret

maandag 10 november 2014

Remy Robert di Meglio is zijn naam, geboren in 1967 in het Franse Cosne-Cours-sur-Loire. Sinds 1 januari 2014 is hij de nieuwe voorzitter van de Stichting Sigarettenindustrie (SSI) die de belangen behartigt van British American Tobacco, Japan Tobacco International (JTI) en Imperial Tobacco Nederland, samen goed voor zo'n 75 procent van de Nederlandse markt voor tabaksproducten. SSI-voorzitter Di Meglio werkt (sinds december 2013) zelf voor British American Tobacco (BAT).

Di Meglio, die een Master bezit in Marketing Management van het IEMI in Parijs, heeft een lange geschiedenis in de tabak. Hij begint in juli 1991 als "Brand Cigar Manager" bij Rothmans, een tabaksfirma die door BAT wordt overgenomen en Di Meglio verhuist mee. Het is oktober 1999 als hij bij BAT Zwitserland begint als Consumer Promotion Manager om langzaam maar zeker op te klimmen binnen de "marketing pilaar" naar zijn huidige functie van General Manager van BAT Nederland BV (volgens de BAT Benelux website) en General Manager BAT Benelux (volgens Di Meglio's eigen Linkedin).

Diepzeeduiken

Di Meglio is een liefhebber van stripboeken en sportief: hij golft, skiet en mag graag diepzeeduiken. Ook in zijn werk houdt hij niet van stilzitten: steeds binnen twee jaar verandert hij van functie bij BAT. Hoewel hij ook in de United Arab Emirates heeft gewoond en gewerkt als regional manager voor Rothmans International, ligt zijn ervaring vooral binnen Europa (Zwitserland en Frankrijk).

Zijn kennis en ervaring op het gebied van "innovatieve marketing" wordt op Linkedin geprezen door BAT- collega Domenico Ventura, Global Head of Consumer Sensory Innovation - Tobacco Vaporisers: de afdeling die over de lekkere smaakjes van sigaretten gaat. Deze noemt Di Meglio "approachable and creative with a strong drive to make it happen [...] introducing Innovations to Trade Marketing".

Volgens Ventura is Di Meglio een "people manager and a true anthropologist". Altijd handig, zo'n people manager in de tabaksindustrie: de consumenten moeten zodanig worden gemanipuleerd dat ze in een mum van tijd verslaafd zijn aan tabak.

tags:  lobbyist van de maand | BAT | tabakslobby | tabak