Philip Morris zet mooie meiden in
zaterdag 09 februari 2013
Terwijl Philip Morris in Nederland beweert dat zij zich inzet om te voorkómen dat jongeren gaan roken, laat zij haar ware gezicht zien op de Filipijnen. Mooie meiden bieden op straat zowat gratis Marlborosigaretten aan. De filmploeg van de VPRO-documentaire Metropolis maakte een kort item over de Marlboromeisjes dat op 13 december 2012 werd uitgezonden, maar, om duistere redenen, niet meer online is te zien.
Twee pakjes voor de prijs van één
Ook op de Filipijnen is reclame voor tabak aan banden gelegd. Op tv mag het niet meer, maar werven op straat is blijkbaar door de regering over het hoofd gezien. Dat mag nog wel, en Philip Morris maakt er dankbaar gebruik van. Voor de tabaksmultinationals is Azië een belangrijke markt. Anders dan in westerse landen is daar de regelgeving rondom roken nog niet zo strikt.
In de reportage was te zien hoe de Marlboromeisjes allerlei mensen op straat aanspreken - volwassenen, maar ook jongeren in de buurt van scholen. Wie één sigaret koopt, krijgt een pakje gratis. Je kunt ook twee pakjes voor de prijs van één kopen.
'Gebruik je lange haar, doe alsof je dom bent'
De meisjes verdienen naar Filipijnse maatstaven veel, dus staan ze in de rij voor de bijbaan. Het wordt in de reportage niet gezegd, maar het lijkt erop dat ze op hun uiterlijk worden geselecteerd. Tijdens een voorlichtingsbijeenkomst vragen de meisjes wat ze moeten zeggen als klanten naar de gezondheidsrisico's informeren. Het antwoord luidt: 'Gebruik je lange haar, doe alsof je dom bent.'
Eén van de sigarettenmeisjes zegt voor de camera: 'Ik ken de risico's maar ik vertel ze niet.' De 'mooie meiden-actie' van Philip Morris toont aan dat je deze industrie alleen met zeer strenge regelgeving in bedwang kunt houden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) maakt zich zorgen over de Filipijnen, waar elk uur tien mensen sterven aan tabaksgerelateerde ziekten. Klik hier voor het bericht.