Tabaksbeelden in computerspelletjes nemen toe
woensdag 26 oktober 2016
Rokende karakters in computerspelletjes worden cool en stoer gevonden door jongeren. Het aantal videospelletjes waarin rokende karakters voorkomen is toegenomen. The Truth Initiative ondervroeg jongeren over de effecten: “Als je het herhaaldelijk ziet gebeuren, begin je te denken dat het oké is.”
Door de webredactie
Kolonels in oorlogsspelletjes, een knappe digitale held: het zijn de karakters in videospelletjes die én sterk en stoer overkomen én een sigaret opsteken. Zo zou je zelf willen zijn. Volgens onderzoek uit 2015 komen in maar liefst 42% van de videospellen karakters voor die een tabaksproduct gebruiken. Maar een heel klein aantal van die spellen (8%) is voorzien van een waarschuwing voor die tabaksuitingen.
Minder in films
Sinds 2005 is het aantal games met rokende karakters toegenomen. CNN meldt dat de tabaksindustrie een aantal jaar daarvoor een rechtszaak moest schikken over de plaatsing van producten in (speel)films, waardoor zij daar vervolgens minder geld in hebben gestoken. Hoewel het nooit is bewezen dat tabaksproducenten zich daarna specifiek op videogames zijn gaan richten, zien gezondheidsexperts daar de grondslag in voor de toename van rokende karakters.
Weinig onderzoek
Volgens dit rapport van de US Surgeon General zijn jongeren tussen de 12 en 17 jaar twee keer zo snel geneigd om te beginnen met roken als ze beelden van rokende filmsterren hebben gezien. Er is relatief nog weinig onderzoek gedaan naar de effecten van rookuitingen in videospelletjes op jongeren. Al suggereert onderzoek onder meer dan duizend jongeren van de University of Nottingham dat deze week is uitgekomen dat ook na het zien van roken in videogames de kans twee keer zo groot wordt dat jongeren gaan roken (en drinken). Daarnaast is bekend dat de tabaksindustrie computerspellen heeft gebruikt om adressen van gamers te verzamelen, om ze vervolgens met gerichte reclame te bestoken. Het effect van rookuitingen in films is wel onderzocht.
Oké
The Truth Initiative, een Amerikaanse antirookorganisatie, vroeg jongeren tussen de 15 en 21 jaar welk effect het zien van rokende karakters in videospelletjes op hen heeft. “Als ik het keer op keer herhaald zie worden, ga ik denken dat het oké is,” zegt een jongere. En: “Als een karakter een sigaar rookt, ziet hij er belangrijker uit.” Meer reacties zijn te zien in deze video.
Ieder jaar komen er honderden nieuwe videospellen op de markt. In 2016 zijn dat er volgens CNN bijvoorbeeld 326. Daarmee neemt ook de kans toe dat een jongere geconfronteerd wordt met een stoere held die rookt. Met mogelijk desastreuse gevolgen.