Tabaksindustrie richt haar pijlen op vrouwen in Azië
donderdag 14 maart 2019
Er wordt steeds meer gerookt door meisjes en vrouwen in Azië. Als je rookt blijf je slank, is de verborgen boodschap van Big Tobacco. Elegante sigarettenpakjes en lekkere smaakjes doen de rest van het verslavende werk.
Door de webredactie
Big Tobacco blijft nieuwe tabaksproducten en additieven in sigaretten ontwikkelen om vrouwen en meisjes in Azië te verleiden te gaan roken. De nieuwe tabaksproducten wekken associaties met onafhankelijkheid, glamour, romantiek, plezier en slank zijn. “Dat blijkt uit interne documenten van de tabaksindustrie,” zegt dr. Mary Assunta in een persbericht. Assunta is senior-beleidsmedewerker bij SEATCA, een antirookorganisatie in Zuidoost-Azië.
Assunta trekt aan de bel omdat er relatief veel wordt gerookt door jonge meisjes en vrouwen op de Filipijnen, in Maleisië en in Thailand en dat is geen toeval: de tabaksindustrie richt haar pijlen welbewust op meisjes en vrouwen. De nieuwe vrouwelijke rokers worden door de industrie ‘replacement smokers’ genoemd en moeten de dode rokers vervangen om (meer) winst te kunnen blijven maken.
Lipstickpakjes
Speciaal voor vrouwen in Azië komen er nieuwe tabaksproducten op de markt die geframed worden als ‘innovatief’, inclusief nieuwe, speciaal op meisjes en vrouwen gerichte marketing: nieuwe smaakjes, filters die lekker proeven en elegante, mooi gekleurde sigarettenpakjes.
In Indonesië, Maleisië en Singapore zijn superranke ‘lipstickpakjes’ te koop met elegante (super)dunne sigaretten. De gesuggereerde relatie tussen roken en slank blijven, is een belangrijke voorspeller van rookgedrag onder vrouwen. In Maleisië, Cambodja en Vietnam worden bovendien sigaretten gepromoot die met behulp van een Less smoke smell-(LSS)-technologie tweedehands sigarettenrook zou doen verminderen.
Agressieve marketingcampagne
“Ondanks alle mooie praatjes van de tabaksindustrie, dat zij plotseling bezorgd zouden zijn over het roken en nadenken over hoe ze minder schadelijke producten kunnen maken, komt het merendeel van hun winst toch nog van de verkoop van gewone sigaretten en gaan zij door met hun agressieve marketingcampagne gericht op jeugdigen,” zegt Assunta in het persbericht.
Volgens de US Centers for Disease Control and Prevention is de kans voor een vrouw om aan de gevolgen van roken te overlijden meer dan verdrievoudigd en intussen gelijk aan die van een mannelijke roker. Zodoende lopen vrouwen (die roken) hetzelfde risico op hartaanvallen, beroertes, longkanker, longemfyseem en andere ernstige chronische ziektes zoals diabetes (suikerziekte).
Beter hun best doen
Volgens SEATCA moeten landen beter hun best doen om de aanbevelingen van het internationale antirookverdrag FCTC van de Wereldgezondheidsorganisatie over te nemen, zoals het invoeren van eendere tabaksverpakkingen zonder zichtbare merkuitingen (plain packaging). In september dit jaar worden die standaardverpakkingen in Thailand ingevoerd, op de voet gevolgd door Singapore, waardoor sigarettenpakjes minder aantrekkelijk worden.
tags: Azië | marketing | jeugd | tabaksindustrie